Z čoho sa skladá cena jazdy NaTesle

12.04.2016 1116x

Minule som chalanom na jazde vysvetľoval, z čoho všetkého sa skladá cena za jazdu NaTesle. Pochopili a spýtali sa ma, prečo o tom nenapíšem blog, aby to bolo jasné aj iným. Nech sa páči, tu je:

Zložky ceny

  • Amortizácia vozidla
  • Odmena pre inštruktora
  • Poistenie
  • Servis a prevádzka
  • Zľavy
  • Reklama a iné drobnosti
  • Cena za elektrinu

Amortizácia vozidla - update pre rok 2017

Najväčšou položkou z ceny je amortizácia vozidla. Tesla vraj oficiálne ráta amortizáciu ako 1€/km počas prvých 20000 a potom každý ďalší mesiac veku vozidla -1%. Opravte ma, ak sa mýlim.

Nová (tretia v poradí) Tesla Model S 90D (2017), ktorú teraz využívam, stojí 123 000 € s DPH. Po roku a cca 100 000 km (skúsenosti s 1. Teslou) by strata na hodnote mohla byť cca 35 000 €.

Za rok 2015 som urobil 633 jázd, čo bolo zhruba 900 hodín. Amortizácia sa vypočíta ako 35 000 € / 900 = cca 39 € na hodinu jazdy.

Odmena pre inštruktora

Nikto nepracuje zadarmo, ani u nás to nie je inak. Na mesačnej báze prebieha v priemere 75 hodín jazdenia. Ku každej jazde treba zarátať zhruba ďalšiu hodinu potrebnú na nabíjanie, pristavenie, prestoje, umývanie, komunikáciu so zákazníkmi a pod. To je 150 hodín mesačne, cca ako bežná pracovná doba.

Jazdiť s teslou je aj o obrovskej zodpovednosti, inštruktor zodpovedá nie len za samotné auto, ale často aj za ľudí, ktorých v živote nevidel a dáva im do rúk hodnotu cca 120 priemerných slovenských miezd, ktorá sa dá v sekunde premeniť na tonu bezcenného šrotu. Je zodpovedný zákazníkovi dobre vysvetliť podmienky jazdy, možné doplatky (spoluúčasť, ušlý zisk), musí vedieť niektorých zákazníkov krotiť a v prípade núdze jazdu stopnúť úplne. Preto si podľa mňa zaslúži aspoň trošku viac ako je priemerná mzda. Povedzme 1000 €.

Každý rozhľadený človek vie, že mzda je síce pekné číslo, ale treba platiť aj odvody. Zo mzdy 1000 € sa razom stáva náklad 1350€ a konečná suma na účet bude aj tak len 761 €. Mesačne je to náklad vo výške 1350 €/ 75 jázd = 18 € na hodinu jazdy.

Poistenie vozdila

Zákonné poistenie je pomerne lacné. Stojí okolo 100 € ročne. Pri 900 hodinách jazdenia je cena zanedbateľná.

Iné je to pri Havarijnom poistení. V roku 2015 ma stálo cca 7300 € ročne (Autopožičovňa má vždy obrovský príplatok). Pri 900 hodinách jazdenia je cena poistenia 7300 € / 900 = 8 € na hodinu jazdy.

Update 22.3.2017

V roku 2017 sa mi podarilo získať výhodnejšie poistné s cca polovičnými nákladmi. Na hodinu jazdy teda pripadá poistné cca 4 €

Servis a prevádzka

Servis od Tesly nie je zadarmo. To je úplný mýtus, ktorý asi vzniká z toho, že servis sa dal predplatiť. Na druhej strane mám od Tesly prísľub, že na servise sa nezarába. A tak to naozaj vnímam. Jedna servisná prehliadka vychádza na 500 € 667 € a odporúčaný interval je raz ročne alebo 20 000 km. Pri 100 000  km ročne treba rátať aspoň so 4 prehliadkami, čiže cca 2000 € 2700 €.

Občas sa však vyskytne aj nejaká servisná položka, ktorá nie je v cene servisnej prehliadky. Minulý rok to bolo 1x výmena predného skla (400 €), 1x zlomený difuzer (400 €), 8x pneumatiky (8*250 €). Sumárna cena mimoriadností za prvý rok je cca 2800 €. Pri 900 hodinách jazdenia je cena servisu cca 5500 € / 900 = 6 € na hodinu jazdy.

Update 25.9.2016

Cena za 1 servisnú prehliadku je presne 667 €.

Zľavy

"Zľava" funguje ako magické slovíčko a zaklínadlo. Ak chcem aby služba NaTesle bola tiež nejakým spôsobom atraktívna, poskytujem rôzne zľavy. Napr. zľava za vybranú lokalitu (-25%), zľava za dlhšie trvanie jazdy (cca -20%), zľava za ďalšiu jazdu (-20%), vianočná zľava (-20%) a iné.

Priemerná cena za hodinu vychádza oproti základnej cene o cca 20% menej. Pre priemernú hodinu jazdy musím teda počítať pri tvorbe ceny s tým, že cca 20% základnej ceny zaplatené kvôli zľavám nebude. Priemerne to vychádza na 14 € na hodinu jazdy.

Reklama a iné drobnosti

Aby sa o službe NaTesle ľudia dozvedeli, musím robiť aj marketing a reklamu. Využívam hlavne online nástroje Google Adwords a Facebook ads. Mesačne mám rozpočet na reklamu cca 600 €. Počas 12 mesiacov ide o cca 7200 €.

Keď som ďaleko od domova, občas si musím zaplatiť ubytko. Ročne to vychádza na cca 800 €.

Tieto položky vychádzajú ročne na cca 8000 €. Pri 900 jazdách to vychádza 9 € na hodinu jazdy.

Cena za elektrinu

Viacero ľudí si myslí, že cena za elektrinu je kľúčový faktor pri určovaní ceny za jazdu. Raz mi dokonca zákazník napísal: "Som rád, že ceny elektriny nestúpajú ako ceny u Vás".

Priemerný minutý dojazd pre hodinu jazdy vychádza na 54km. Jazda Teslou stojí (pri domácom nabíjaní) cca 2-3 € na 100km

Update 1.5.2016

Pri verejnom nabíjaní je to zatiaľ zadarmo. Cena za elektrinu je zanedbateľná.

Od 1.5.2016 GreenWay spoplatnil nabíjanie. Platí sa 70 € mesačne a 0,1€ za každú minútu nabíjania. Mesačne to vychádza na cca 300 €. Je to náklad vo výške 300 € / 75 jázd = 4 € na hodinu jazdy.

Súčet

Amortizácia:  39 €
Odmena pre inštruktora:  18 €
Poistenie vozdila:  4 €
Servis a prevádzka:  6 €
Zľavy:  14 €
Elektrina:  4 €
Reklama a iné drobnosti:  9 €

Spolu:  94 €


Ešte som nezarátal DPH (zatiaľ nie som platcom) a tvorbu zisku (na také zatiaľ pomýšľať nemôžem - zatiaľ je to pre mňa o rozbehu podnikania a návratnosti investície).

Ak máte niekto nápady, kde a ako ušetriť, rád si ich vypočujem.

Ako to, že to zvládam aj za 69€?

  • Okrem jázd ponúkam aj iné služby, napr. svadby a firemné akcie: služby ponúkané na svadbách majú aj vyššiu pridanú hodnotu, ktorá nezávisí len na jazde a kilomertoch prejdených, ide napr. o výzdobu, čistenie, pristavenie ai. Príjem z týchto služieb čiastočne vykrýva stratu na jazdách.
  • Prvý rok som robil inštruktora jázd len ja sám a odmenu za jazdy som si často ani nevyplácal. Bral som to ako rozbeh podnikania, kedy každý začínajúci podnikateľ investuje veľa svojich vlastných prostriedkov a času. Do budúcna mám plán niekoho zamestnať a takto to nebude môcť ostať.
  • Amortizácia na prvej Tesle sa mi podarila dosiahnuť len na úrovni 18€/jazda. Je to dané hlavne tým, že prvá Tesla bola lacnejšia (aj v Tesla Motors postupne zdražujú).
  • Pri stanovovaní terajších cien som nezarátal cenu elektriny, do 1.5.2016 to bolo všade zdarma. V dnešnej dobe zdarma nabíjame už len v Nitre a v Bratislave.
  • V roku 2016 je služba NaTesle už zase o kus známejšia a počet mesačných jázd v niektorých letných mesiacoch presiahol aj 100. Vďaka tomu sú niektoré statické náklady, napr. na reklamu a poistenie o kúsok menšie.

Záver

Ak máte niekto nápady, kde a ako ušetriť, rád si ich vypočujem.





« Blog