Aj výroba elektrickej energie znečisťuje!

Elektromobil vraj nie je čistejší, keď sa zaráta aj výroba elektriny. Pozrime sa na presné dáta:

25.04.2017 8889x

"Elektromobil nie je čistejší, keď sa zaráta aj výroba elektriny"
Toto je častý argument proti ekológii elektromobilov. Pozrime sa však na presné dáta:

Keďže sme prevádzkovateľom služby, ktorá ponúka zážitkovú jazdu na elektromobiloch, máme záujem, aby elektromobily vyzerali čo najlepšie. Preto budem vďačný za každú konštruktívnu kritiku a ak sa v niečom mýlim, rád to dodatočne opravím.

Výroba elektriny

Slovenské elektrárne v roku 2016 vyrobili 19 TWh elektrickej energie, dodávka bola 17,2 TWh elektrickej energie. (Neviem aký je medzitým rozdiel, ale myslím, že dôležitejšie je to menšie číslo ;-)

Slovenské elektrárne v roku 2016 vyprodukovali 2,3 mil. ton CO2.

Vyrobiť 1 kWh elektriny na Slovensku vyprodukuje cca 133 g CO2.

Pozn. pod čiarou: Väčšinu emisií produkujú uhoľné elektrárne, ktoré vyprodukujú však len cca 10% energie. Ich nahradením sa razom dostávame k výrazne lepším číslam. Ale toto je realita, musím zarátať 133g / kWh.

Zdroje:
https://www.seas.sk/zakladne-udaje
https://www.seas.sk/emisie-co2

Elektrina na 1 km

Spotreba v Tesla Model SReálne dosiahnutá priemerná spotreba v mojej Tesle Model S 90D (2016): Aj so všetkými jazdami a miliónom prudkých zrýchlení.

Pri priemernej spotrebe 204 Wh / km sú priame emisie 0g, nepriame 27g CO2

Tesla a atómová elektráreň Tesla Model S a atómová elektráreň Bohunice

Výroba palív

Slovnaft v roku 2016 vyrobil 5,9 mil. ton produktov, z toho 24% bolo automobilových benzínov a 51% motorovej nafty (spolu 75%). Palív bolo teda 4 424 000 ton.

Zdroj (2. stránka): https://slovnaft.sk/images/slovnaft/pdf/o_nas/pre_investorov/financne_spravy/vyrocne_spravy/2016/Slovnaft_Vyrocna_sprava_2016.pdf

Slovnaft v roku 2016 vyprodukoval 2,2 mil. ton CO2. Proporcionálne, kvôli palivám bolo 75%, tzn. 1,65 mil. ton.
Na 1kg paliva vychádza 375g CO2. 1l benzínu váži 0,75kg, 1l nafty váži 0,85kg.

Zdroje:
https://slovnaft.sk/images/slovnaft/pdf/o_nas/trvalo_udrzatelny_rozvoj/informacie_o_zivotnom_prostredi/inf_verejnosti_2016_emisie.pdf
http://www.aqua-calc.com/calculate/volume-to-weight/substance/gasoline
http://www.aqua-calc.com/calculate/volume-to-weight/substance/diesel

Rafinácia ropy na 1l benzínu vyprodukuje cca 281g CO2, pre 1l nafty je to cca 319g CO2.

Palivo na 1 km

Rátam s porovnateľným autom: Audi A7 4.0 TFSI quattro. Priemerná spotreba 8l, emisie 221g. To sú však oficiálne údaje udávané výrobcom. Všetci vieme, ako zhruba popisujú realitu ;-) Tesla s ich 550km dojazdom žiaľ nie je výnimka - preto som vyššie rátal reálnu spotrebu, preto aj teraz rátam reálnu spotrebu auta:

Pri priemernej spotrebe 10l benzínu sú priame emisie 277g CO2, nepriame 38g CO2 (pre naftu sú nepriame emisie ešte kúsok vyššie)
Zdroj: https://www.audi.co.uk/content/dam/audi/production/RestOfSite/FleetSales/Redesign2012/PDF/FleetManager/Useful_Information_for_Fleet_Managers/Green_Issues/Audi%20CO2%20by%20model.pdf

Porovnanie: Elektrina vs. Benzín

Tesla Model S zvládne prejsť počas svojej životnosti milión km (áno, na jednu-jedinú batériu od výroby). Zvládne toľko aj bežné auto? Ťažko povedať, rátajme, že zvládne... Milión km pri Tesle Model S vyprodukuje 27 ton CO2. Porovnateľné auto za tú istú vzdialenosť vyprodukuje 315 ton CO2. A to musí ešte každých 15000km vymeniť olej. Na jedno auto a obyčajne jedného - dvoch ľudí je to pomerne dosť, nemyslíte?

Rozdiel 288 ton CO2 na jedno auto je pomerne dosť

Ak rátame 1 US gallon stlačeného CO2 rovnako ako zemný plyn (údaje pre stlačené CO2 som nenašiel), 1US gallon CO2 váži 0,5kg. Pre predstavu, tento tank dokáže naplniť stlačeným CO2 jedno auta pri prejdení len 160 000 km (50 ton). Ak máš veľmi úsporné auto (ktoré však nie je pocitom z jazdy porovnateľné s Teslou) táto vzdialenosť je možno dvojnásobná.

100 000 gallon tank Takto vyzerá 50ton stlačeného CO2 po prejdení 160000km v porovnateľnom spaľovacom aute.

Zdroje:
https://wonkette.com/541789/introducing-patriot-coal-your-new-favorite-ironically-named-company-thats-ruining-west-virginia
http://www.aqua-calc.com/calculate/volume-to-weight/substance/compressed-blank-natural-blank-gas

Analýza z GB

Chlapík z GB (FullyCharged) robil podobnú analýzu, kde mu to vyšlo ešte horšie pre spaľovacie autá (zaujímavé od 6:15):
"Tu je najdôleitejší bod: Toto auto môžeš nabíjať elektrinou z akéhokoľvek zdroja: z vetra, soláru, príliv, áno, aj nukleár a keď to urobíme takto, toto auto vyprodukuje 0. Ale spaľovacie autá takúto možnosť nemajú. Pre nich je to fosílne palivo, alebo smrť."

Záver

Tento blog porovnáva len emisie CO2 pri jazdení! Nie je cieľom zarátať aj náklady na výrobu auta a jeho následnú recykláciu. O tom nabudúce. Myslím že už teraz sa však dá predpokladať, že vyrobiť batériu do auta nebude robiť zátaž 288 ton CO2.

V tomto blogu sme zanedbali emisie pri tažbe surovín, či už uhlia, uránu pre elektrárne ale aj tažbu ropy pre rafinérie.

V tomto blogu som pracoval len s najčastejšími CO2 emisiami. Spracovanie ropy produkuje kadejaké syričitany, NOX a pod. Atómová energia zase produkuje jadrový odpad. Nedá sa to tak priamo porovnať ako CO2, ale o tom zase niekedy nabudúce. Zoženiem presné čísla (čo nie je ľahké) a dám vedieť.

Ostaňme v kontakte

Facebook alebo Instagram.



« Blog Kúpiť jazdu NaTesle

Novinky a zľavy na Tvoj email: