25.04.2017 8889x
"Elektromobil nie je čistejší, keď sa zaráta aj výroba elektriny"
Toto je častý argument proti ekológii elektromobilov. Pozrime sa však na presné dáta:
Slovenské elektrárne v roku 2016 vyrobili 19 TWh elektrickej energie, dodávka bola 17,2 TWh elektrickej energie. (Neviem aký je medzitým rozdiel, ale myslím, že dôležitejšie je to menšie číslo ;-)
Slovenské elektrárne v roku 2016 vyprodukovali 2,3 mil. ton CO2.
Pozn. pod čiarou: Väčšinu emisií produkujú uhoľné elektrárne, ktoré vyprodukujú však len cca 10% energie. Ich nahradením sa razom dostávame k výrazne lepším číslam. Ale toto je realita, musím zarátať 133g / kWh.
Zdroje:
https://www.seas.sk/zakladne-udaje
https://www.seas.sk/emisie-co2
Reálne dosiahnutá priemerná spotreba v mojej Tesle Model S 90D (2016): Aj so všetkými jazdami a miliónom prudkých zrýchlení.
Tesla Model S a atómová elektráreň Bohunice
Slovnaft v roku 2016 vyrobil 5,9 mil. ton produktov, z toho 24% bolo automobilových benzínov a 51% motorovej nafty (spolu 75%). Palív bolo teda 4 424 000 ton.
Zdroj (2. stránka): https://slovnaft.sk/images/slovnaft/pdf/o_nas/pre_investorov/financne_spravy/vyrocne_spravy/2016/Slovnaft_Vyrocna_sprava_2016.pdf
Slovnaft v roku 2016 vyprodukoval 2,2 mil. ton CO2. Proporcionálne, kvôli palivám bolo 75%, tzn. 1,65 mil. ton.
Na 1kg paliva vychádza 375g CO2. 1l benzínu váži 0,75kg, 1l nafty váži 0,85kg.
Zdroje:
https://slovnaft.sk/images/slovnaft/pdf/o_nas/trvalo_udrzatelny_rozvoj/informacie_o_zivotnom_prostredi/inf_verejnosti_2016_emisie.pdf
http://www.aqua-calc.com/calculate/volume-to-weight/substance/gasoline
http://www.aqua-calc.com/calculate/volume-to-weight/substance/diesel
Rátam s porovnateľným autom: Audi A7 4.0 TFSI quattro. Priemerná spotreba 8l, emisie 221g. To sú však oficiálne údaje udávané výrobcom. Všetci vieme, ako zhruba popisujú realitu ;-) Tesla s ich 550km dojazdom žiaľ nie je výnimka - preto som vyššie rátal reálnu spotrebu, preto aj teraz rátam reálnu spotrebu auta:
Tesla Model S zvládne prejsť počas svojej životnosti milión km (áno, na jednu-jedinú batériu od výroby). Zvládne toľko aj bežné auto? Ťažko povedať, rátajme, že zvládne... Milión km pri Tesle Model S vyprodukuje 27 ton CO2. Porovnateľné auto za tú istú vzdialenosť vyprodukuje 315 ton CO2. A to musí ešte každých 15000km vymeniť olej. Na jedno auto a obyčajne jedného - dvoch ľudí je to pomerne dosť, nemyslíte?
Ak rátame 1 US gallon stlačeného CO2 rovnako ako zemný plyn (údaje pre stlačené CO2 som nenašiel), 1US gallon CO2 váži 0,5kg. Pre predstavu, tento tank dokáže naplniť stlačeným CO2 jedno auta pri prejdení len 160 000 km (50 ton). Ak máš veľmi úsporné auto (ktoré však nie je pocitom z jazdy porovnateľné s Teslou) táto vzdialenosť je možno dvojnásobná.
Takto vyzerá 50ton stlačeného CO2 po prejdení 160000km v porovnateľnom spaľovacom aute.
Zdroje:
https://wonkette.com/541789/introducing-patriot-coal-your-new-favorite-ironically-named-company-thats-ruining-west-virginia
http://www.aqua-calc.com/calculate/volume-to-weight/substance/compressed-blank-natural-blank-gas
Tento blog porovnáva len emisie CO2 pri jazdení! Nie je cieľom zarátať aj náklady na výrobu auta a jeho následnú recykláciu. O tom nabudúce. Myslím že už teraz sa však dá predpokladať, že vyrobiť batériu do auta nebude robiť zátaž 288 ton CO2.
V tomto blogu sme zanedbali emisie pri tažbe surovín, či už uhlia, uránu pre elektrárne ale aj tažbu ropy pre rafinérie.
V tomto blogu som pracoval len s najčastejšími CO2 emisiami. Spracovanie ropy produkuje kadejaké syričitany, NOX a pod. Atómová energia zase produkuje jadrový odpad. Nedá sa to tak priamo porovnať ako CO2, ale o tom zase niekedy nabudúce. Zoženiem presné čísla (čo nie je ľahké) a dám vedieť.