Argumenty proti autopilotovi

02.04.2017 1726x

Autopilot nie je dokonalý systém, spôsobuje nehody a boli už aj nejaké úmrtia. Áno, ale:

Pozn. bavíme sa tu o Autopilote v 1.0 od Tesla Motors (rok 2015-2017)

Autopilot nezvládne všetko

Prvý veľký problém je názov. Autopilot môže evokovať niečo, čo dokáže úplne samé šoférovať úplne vždy. No nie je to tak. Podobne ako adaptívny tempomat dobre zvládne premávku na diaľnici, no nechať ho ísť samého by napadlo len málokoho (Winnebago winner?).

Autopilot v 1.0 je v podstate len rozšírenie adaptívneho tempomatu o udržanie jazdných pruhov. Má ho aj veľa iných áut a volá sa to lane-keeping. Autopilot v 2.0 prichádza do áut len teraz (Apríl 2017) a uvidíme časom, čo dokáže.

Chyba č.1: Názov Vinník: Tesla Motors

Autopilot zabíja a spôsobuje nehody

Tu sa dostávame k pokračovaniu prvého bodu. Hoci pri samotnom zapínaní autopilota v Tesle vyskočí milión hlásení o tom, že je to Beta verzia, že šofér si má dávať pozor, že je to stále len v testovaní, vždy drž ruky na volante a pod., mnoho ľudí je v strehu len prvé momenty / dni / týždne, kým získajú voči autopilotu prvotnú dôveru. Stáva sa to aj na jazdách. Človek čo vidí autopilot prvý krát je v obrovskom strese, hoci po rovnej ceste by zvládlo ísť bez držania volantu takmer každé auto. Nebezpečná fáza nastáva neskôr, keď už má šofér dôveru a nemiznúce upozornenia ignoruje. Potom sa môže stať aj nehoda.

Always keep your hands on the wheel Upozornenie pri každom zapnutí Autopilota: Always keep your hands on the wheel

Chyba č.2: Nesprávne použitie Vinník: Šofér

Mediálna senzácia

Keď sa stane nehoda za použitia niečoho, čo sa volá autopilot, sú toho plné médiá. Keď tieto systémy prejdú spolu sumárne milióny kilometrov bez najmenšej nehody, dozvie sa to málokto.
Chyba č.3: Mediálny obraz Vinník: Médiá

Radšej si šoférujem sám

Tento argument viem pochopiť. Mnoho ľudí si šoférovanie užíva a nechcú ho zveriť do rúk nikomu / ničomu inému. Sú však aj úseky, kde je šoférovanie vyslovene nuda. Napr. dlhá rovná diaľnica alebo jazda v zápche. Toto už dnes zvládajú autopiloty aj na výbornú. Pozor! Stále však nie tak, aby si šofér mohol nerušene čítať noviny. Zároveň sa dostávame k poslednému bodu:

Bezpečnostný potenciál do budúcna

Ak software urobí chybu, tú dokážu developeri nasimulovať, odhaliť a následne updatnuť software tak, aby už túto chybu nerobil. A software ju robiť nebude. Toto ľudia nikdy nedokážu. Prečo by inak stále napr. sadali za volant pod vplyvom alkoholu alebo unavení.

8 kamier, 1 long-distance radar, 12 short-distance senzorov vidia spolu oveľa viac, ako dve oči šoféra. Radar napr., vďaka svojej nízkej polohe, vidí auto pred autom pred nami:

Záverom

Autopilot je v súčasnosti asistenčný systém, kde môže šofér kedykoľvek prevziať riadenie vozidla. Ak šofér dáva pozor, nehoda sa nestane.

Všetky naše Tesly majú Autopilot verzie 2.0.

Chcem si vyskúšať autopilot




« Blog