19.04.2017 5795x
O elektromobiloch sa v mainstreame hovorí, že sú ekologické. Sú však aj "alternatívne fakty", ktoré ukazujú opak. Kde je teda pravda?
Tu je pravda, že elektromobily v ekológii zaostávajú. Vyrobiť spaľovací motor a prevodovku je menší zdroj emisií ako výroba batérie do auta. Nájsť niekde presné čísla je pomerne ťažké, no rátajme s faktom, že batérie sú zatiaľ veľké a tažké a Tesla Model S je cca o 300-500kg (cca 25%) tažšia ako porovnateľné Audi A7. Z toho môžeme veľmi zhruba usúdiť, že Tesla Model S stojí cca 25% viac emisií na výrobu, ako porovnateľné auto.
Audi A7 - kategória porovnateľná s Teslou Model S
Tesla Model S
Áno, je pravda, že aj elektrina musí byť z niečoho vyrábaná. Na Slovensku máme však pomer bezemisnej elektriny cca 90%. Je to hlavne vďaka atómu (cca 75%) a hydroelektrárňam (cca 10%). Zvyšných 10% tvoria hlavne uhoľné elektrárne Nováky a Vojany. Nováky sú však výkladnou skriňou korupcie a prežívajú len vďaka štátnym dotáciám. Jedným politickým rozhodnutím sa už dnes vieme dostať na takmer 100% bezemisných zdrojov elektriny.
Zdroj: https://www.seas.sk/zakladne-udaje
Sú však aj iné krajiny, kde sa elektrina vyrába len z uhlia. OK, je to špinavý zdroj. Poďme sa však pozrieť na efektivitu. Tesla Model S má spotrebu cca 200 Wh energie na 1km. Porovnateľné auto spotrebuje cca 10 litrov benzínu. 1L benzínu obsahuje cca 9,7kWh energie. Na 1km preto vychádza spotreba cca 970 Wh energie. Keby výroba energie z uhlia bola aj 2x taká emisná ako spaľovanie benzínu, stále je Tesla o 50% úspornejšie auto.
Kvôli tomuto je napr. v zime dojazd kratší - lebo treba kúriť. Elektrické auto neplytvá celoročne energiu na výrobu tepla ako bežné auto.
Reálne dosiahnutá priemerná spotreba v mojej Tesle Model S 90D (2016): Aj so všetkými jazdami a miliónom prudkých zrýchlení.
Často sa však porovnáva len výroba elektriny a spotreba benzínu a zabúda sa na ďalší faktor:
A to nie len peniaze, ale hlavne emisie. Ťažba, preprava a spracovanie ropy vyrobia oveľa viac emisií ako výroba elektriny z uhlia. Čerešničkou na torte je, že aj pri výrobe benzínu sa spotrebuje množstvo elektriny. Táto elektrina by stačila na bezemisný pohon elektrického auta.
Slovnaft Batislava
Tu je to jednoznačné v prospech elektromobilov. Žiadne priame emisie.
Keby niekto aj celý tento článok a fakty ignoroval a stále tvrdil, že elektrické autá sú špinavšie, stále ostáva posledná výhoda: