Nakoľko je elektromobil skutočne ekologický?

19.04.2017 2515x

O elektromobiloch sa v mainstreame hovorí, že sú ekologické. Sú však aj "alternatívne fakty", ktoré ukazujú opak. Kde je teda pravda?

Keďže sme prevádzkovateľom služby, ktorá ponúka zážitkovú jazdu na elektromobiloch, máme záujem, aby elektromobily vyzerali čo najlepšie. Preto budem vďačný za každú konštruktívnu kritiku a ak sa v niečom mýlim, rád to dodatočne opravím.

Existujú tri kategórie emisií

  1. výroba vozidla
  2. výroba paliva
  3. spotreba paliva

1. Výroba vozidla

Tu je pravda, že elektromobily v ekológii zaostávajú. Vyrobiť spaľovací motor a prevodovku je menší zdroj emisií ako výroba batérie do auta. Nájsť niekde presné čísla je pomerne ťažké, no rátajme s faktom, že batérie sú zatiaľ veľké a tažké a Tesla Model S je cca o 300-500kg (cca 25%) tažšia ako porovnateľné Audi A7. Z toho môžeme veľmi zhruba usúdiť, že Tesla Model S stojí cca 25% viac emisií na výrobu, ako porovnateľné auto.

Audi A7Audi A7 - kategória porovnateľná s Teslou Model S

Tesla Model STesla Model S

2. Výroba paliva

Áno, je pravda, že aj elektrina musí byť z niečoho vyrábaná. Na Slovensku máme však pomer bezemisnej elektriny cca 90%. Je to hlavne vďaka atómu (cca 75%) a hydroelektrárňam (cca 10%). Zvyšných 10% tvoria hlavne uhoľné elektrárne Nováky a Vojany. Nováky sú však výkladnou skriňou korupcie a prežívajú len vďaka štátnym dotáciám. Jedným politickým rozhodnutím sa už dnes vieme dostať na takmer 100% bezemisných zdrojov elektriny.
Zdroj: https://www.seas.sk/zakladne-udaje

Výroba elektriny je polické rozhodnutie, to nie je vina elektrického auta.

Sú však aj iné krajiny, kde sa elektrina vyrába len z uhlia. OK, je to špinavý zdroj. Poďme sa však pozrieť na efektivitu. Tesla Model S má spotrebu cca 200 Wh energie na 1km. Porovnateľné auto spotrebuje cca 10 litrov benzínu. 1L benzínu obsahuje cca 9,7kWh energie. Na 1km preto vychádza spotreba cca 970 Wh energie. Keby výroba energie z uhlia bola aj 2x taká emisná ako spaľovanie benzínu, stále je Tesla o 50% úspornejšie auto.

Kvôli tomuto je napr. v zime dojazd kratší - lebo treba kúriť. Elektrické auto neplytvá celoročne energiu na výrobu tepla ako bežné auto.

Spotreba v Tesla Model SReálne dosiahnutá priemerná spotreba v mojej Tesle Model S 90D (2016): Aj so všetkými jazdami a miliónom prudkých zrýchlení.

Často sa však porovnáva len výroba elektriny a spotreba benzínu a zabúda sa na ďalší faktor:

Výroba benzínu tiež niečo stojí

A to nie len peniaze, ale hlavne emisie. Ťažba, preprava a spracovanie ropy vyrobia oveľa viac emisií ako výroba elektriny z uhlia. Čerešničkou na torte je, že aj pri výrobe benzínu sa spotrebuje množstvo elektriny. Táto elektrina by stačila na bezemisný pohon elektrického auta.

Ropná rafinéria Slovnaft BatislavaSlovnaft Batislava

3. Spotreba paliva

Tu je to jednoznačné v prospech elektromobilov. Žiadne priame emisie.

Bonusová výhoda elektromobilov

Keby niekto aj celý tento článok a fakty ignoroval a stále tvrdil, že elektrické autá sú špinavšie, stále ostáva posledná výhoda:

Emisie elektrického auta sú ďaleko, mimo mesta.
Fosílne autá dymia presne tam, kde dýchame.





« Blog