Prečo je jazda obmedzená dojazdom?

02.11.2016 620x

Update: 1.7.2019

Jazda NaTesle je ohraničená nie len časom, ale aj dojazdom. Má to nasledovné dôvody:

Nabíjanie

Energiu na jazdu musíme medzi jazdami nabiť, aby bolo v aute dosť energie aj na poslednú jazdu v rámci dňa. Niekedy je dopyt taký veľký, že jazdíme od rána do večera a nabíjame len v 10min prestávkach medzi jazdami.

Ak na hodine jazdy prejde normálny šofér cca 50km po normálnych, voľných cestách - aj s vyskúšaním maximálneho zrýchlenia - minie nám z baterky cca 60km. To medzi jazdami dobiť stíhame. Ak by však všetci chceli len na ďalnicu a jazdiť mimo predpisov, za hodinu by najazdili aj 100km, čo môže byť pri prudkých zrýchleniach a vysokých rýchlostiach aj 150 dojazdových km. Toto už medzi jazdami nabiť nestihneme a ak by si mal jazdu až po takýchto rýchlikoch, asi by sa kvôli vybitej batérii nemohla uskutočniť.

Cena za jazdu by musela byť asi 2x vyššia

Amortizácia auta sa ráta nielen od veku, ale aj od počtu najazdených kilometrov. Kto niekedy kupoval/predával ojazdené auto, tomu je jasné, že reálny stav kilometrov je pomerne kľúčový ukazovateľ stavu auta. Z tohto som vychádzal aj pri výpočte ceny za jazdu.

Je dosť výrazný rozdiel, ak ročne urobím 1000 jázd (priemerne 3/deň) po 40 kilometrov (normálne jazdenie) alebo po 100 kilometrov (diaľničné vysoké rýchlosti). Pri 40km bude mať auto po roku 40000km len na jazdách. K tomu ešte nejaká tá réžia (napr. pristavenie) a hneď sme na 60000km. Keby boli jazdy bez limitu, pri 100km na jazdu by malo auto po roku 120000km (aj s réžiou). Verím, že uznáte, že zostatková hodnota auta by tým bola výrazne znížená. Amortizácia auta musí byť zarátaná pri cenotvorbe.

Časť záruky od Tesly sa ráta aj podľa počtu kilometrov. Štandardná záruka je 4 roky alebo 80000km. Baterku degraduje nie len vek, ale hlavne počet cyklov, teda počet najazdených kilometrov.

Ako ma to teda obmedzuje?

V skratke: Nijako výrazne.

Keďže nejazdíme po uzavretom okruhu, musíme dodržiavať pravidlá cestnej premávky a hlavne rýchlostné limity. Upozorňujem, že zákonne limitovaná je rýchlosť, nie však zrýchlenie. Ak si trasu na jazdu necháš poradiť, určite nájdeme úsek, kde sa dá zrýchlenie z nula na 90 vyskúšať aj naplno. Ak by to bolo aj zrýchlenie na stovku, je to prekročenie len o 10 a toto nik nebude riešiť. Povolený dojazd ti pri predpisovej jazde stačí na celú hodinu.

Ak sa však niekto plánuje vykašľať na zákony, často porušovať maximálku a jazdiť príliš ostro, dojazd dokáže minúť aj výrazne skôr. Keďže takáto jazda je nie len nebezpečná, ale nadmerne trpí aj vozidlo, takáto jazda musí byť po vyčerpaní dojazdu ukončená skôr (a ak by to bolo príliš nebezpečné, jazdu môže ukončiť inštruktor kedykoľvek).

V každom prípade, na Teslách je najpôsobivejšie zrýchlenie. Z nula na sto za necelé tri sekundy (na voľnej ceste) je oveľa pôsobivejšie ako ísť 75 cez dedinu.

Chcem si zajazdiť




« Blog